۱۴۰۱ فروردین ۲, سه‌شنبه

اولین مقصد، ترکیه

اولین مقصد استانبول ترکیه


 روز ۲ مارچ بعد از ۸ سال زندگی در ایتالیا تصمیم گرفتم که برای مدتی از اروپا دور باشم و به ترکیه، ایران و چند کشور دیگر سفر کنم.


سفر از بلزانو و به بلزانو معمولا از طریق فرودگاه های مالپنزا یا برگامو میلان انجام می شود که سفر بسیار طولانی و زمان بر است. ساعت ۴ صبح بعد از بیدار شدن از خواب خانه را مرتب کردم و آخرین وسایل را جمع کرده و راهی شدم. سر صبح سرد بود و تاریک ولی لحظات آخر بود. حس عجیبی داشتم. وسایلم را پیش یکی از دوستان گذاشته ام تا بعد از مدتی فکر کردن، تصمیم درست تری برای ادامه مسیر زندگی خود بگیرم.



ساعت ۱۲:۴۵ به وقت اروپای مرکزی هواپیما پرواز کرد و بعد از حدود ۲ ساعت در فرودگاه سبیها استانبول فرود آمد. هرچی هوای ایتالیا در طول روز گرمتر بود در استامبول سرد بود و ابری. الان که دارم این پست را می نویسم هوا در استانبول برفی هستش. برف باریه در حدود ۱۰ سانتی متر.



در کل ۱۰ روز را در استانبول گذراندیم. خواهرم هم از ایران با پرواز اومده بود استانبول. رفتیم خرید، گشت و گذار و غذا خوردن. ترکیه برعکس بسیاری از کشورهای اروپایی که از لحاظ غذا فقیر هستند کشور به شدت غنی هست. ادویه های خوش عطر و بو. من عاشق غذاهای ترکیه هستم. خوش طعم، خوش مزه ، نکته خوب استانبول اینجا هست که برای تمامی اقشار غذا در قیمت های مناسب دارد. غذاهایی که باید در ایتالیا با ۲۰ الی ۳۰ یورو خریداری کنیم اینجا می شود با یک چهارم قیمت خریداری کرد. هرچند که کیفیت ارائه خدمات قابل مقایسه با ایتالیا نیست. 






در ایتالیا شما بیشتر پولی که پرداخت می کنید بابت خود محصولی یا خدمتی که می گیرید نیست. بیش از ۲۰ درصد هر محصول یا خدمت مالیات دولت هست که من میگم سهم دراگی (نخست وزیر اکنون ایتالیا) و ۸۰ درصد باقی هم ۲۰ درصد خرج زلم زینبو و بزک کردن محصول می شود. الباقی هم که خوب هزینه خود محصول می شود. این اعداد در ترکیه پایین تر است به چند دلیل یکی اینکه سهم اردوغان ۸ درصد است که خوب ۱۲ درصد از باج سیبیل دراگی کمتر است و این عدد قابل توجهی هستش. ترک ها هرچند که نسبت به ایرانی ها بیشتر محصولات و خدمات خود را بزک می کنند ولی خوب زیاد قابل توجه نیست و این را به عنوان هزینه به شما خیلی حساب نمی کنند. همین امر باعث می شود که هزینه نهایی محصول پایین تر هم بیاید.


یکی از نکات جالب توجه در سفر این بار به ترکیه تورم بالایی بود که می شد در قیمتها دید به راحتی. رشد قیمت ها و تورم به قدری بالا بود که روی قیمتها مرتب برچسب می زدند و قیمت ها را بالا می بردند. در وبلاگ تکرارگر که بیشتر در مورد مطالب اقتصادی و تکنولوژی مطلب می نویسم به این مطلب اشاره کرده ام که آیا خرید خانه در ترکیه کار درست و اقتصادی است؟ می توانید این مطلب را از اینجا مطالعه بفرمایید


عکس های کامل و لحظه به لحظه این سفرنامه را در قسمت استوری های اینستاگرام پیج تکرارگر مشاهده بفرمایید.





هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر